07 January 2013

" Mekanik Motor Dengan Pelangan Motor "

Ini adalah cerita dari penulis semata-mata, tidak ada kena mengena dari hidup hingga yang dah mati. Ini adalah sebagai sebuah hiburan sahaja, hari ini saya nak kongsikan sebagai satu pengajaran kepada semua orang agar di lain kali lebih peka akan masalah-masalah yang kecil berlaku tanpa di sedari dan jangan di ambil mudah. selamat membaca.

Mekanik : " Hai selamat pagi encik.. ada masalah boleh saya bantu..??
Pelangan : " Memang pun kena bantu taukeh...!!
Mekanik : Apa lagi yang rosak pada motor encik ini..? bukankah semalam saya sudah ganti plug baru, minyak hitam baru dan filter baru..??
Pelangan : Macam ini lah,rasanya lebih baik taukeh tutup sahaja kedai motor encik ni...
Mekanik: Apasal..!!..?? kalau tutup kedai mana saya mahu cari makan dan menyarakan anak-anak ke sekolah..??

( Terdapat 3 orang pelangan mengiling-gilingkan kepala melihat gelagat mekanik motor dengan pelangan motor tersebut seakan-akan ada pergaduhan kecil sedang berlaku)

Pelangan : " Awak kalau tak pandai membaiki motor tak payah lah buka kedai motor disini, saya semalam sahaja sudah repair motor di kedai awak,tukar macam-macam barang disini. Pagi tadi saya menolak motor ini sejauh 2 batu ".

Mekanik : "Sapa suruh encik tolak, sepatutnya encik start dan naik sahaja motor.." ??

( Gelagat pergaduhan kecil mereka di perhatikan oleh 3 orang pelangan motor kedai Ah Kaw sambil tersenyum apabila mekanik motor bercakap sedemikian kepada Pelangan Motor tersebut )

Pelangan : " Saya belum habis cakap lagi lah taukeh..!! u jangan menyampuk lah, ini motor ah,semalam baru tukar semua barang-barangnya,tapi kenapa ini hari tak boleh start..?? u pasang barang-barang second hand kah..?? u tak kesian sama saya kah, saya rumah jauh dari pekan woo...!!

( Suara kasar sudah keluar dari suara pelangan motor yang dikenali dengan nama Pak Baharom itu )

Mekanik : " Ayo...mana ada saya buat ini macam pakcik baharom....saya sudah banyak pengalaman pasang ini barang, saya tak pernah tipu orang woo...!! bukan motor u problem kena yang baru, tengok sahaja kerunsi belakang pun sudah cabut, tayar bunga pun habis, rem pun sudah kalat ni..!! hehe..

Pelangan : " Agak-agak lah taukeh...kalau nak cakap..!! ini motor sudah banyak tolong saya, sudah berapa tan susu saya sudah jual pakai ini motor, ini motor banyak jasa pada keluarga saya, ini barang-barang sudah tercabut pun apa ada hal!! janji boleh jalan sudah lah.."

Mekanik : " Encik kalau motor hari-hari kita pakai mesti rosak lo...u sendiri ingat lah...musti tukar baru le,,,

Pelanagan : " U ingat saya ada wang kah taukeh..!! banyak senang cakap..? tolong lah jangan suka tipu orang.."..

Mekanik : " Mana ada tipu encik,...setakat Rm 1oo ringgit saya tipu u...belum tentu lagi saya kaya lah...ok mari sini saya peleksa...loo...hayoo...ceh..

Pelangan : " Ok..ok...sekarang cuba cek...penat wo 2 batu jalan kaki tadi.,,,

Mekanik : " Haiya...encik biar saya cek...biar saya cek...u duduk sana, sekijam tunggu lulu...

Pelangan : " Em....ok..boleh...!

( 3 orang pelangan mekanik ah kaw hanya memerhatikan aksi mereka dari jauh sambil menyedut rokok kritek sedalam-dalamnya, kelihatan letih menuggu, mana tidak sudah 10 batang rokok di hisap oleh pelangan bibir besar itu..)

Mekanik : " Ayo baharom....u motor ok lah...mana ada rosak lah....u tengok mali sini, u sendri silap lah...

Pelangan : " Apasal..?? macam mana ,,,?? jadi..??

Mekanik : " U silap lah...u tarak tarok minyak..u moto tarak minyak haiyoo...lain kali jangan suka marah-marah olang woo...u motor bukan rosak cuma minyak sudah habis u tarak isi..."

Pelangan : " Ya kah....alamak malunya...taukeh maafkan saya. saya silap...

( Pelangan 3 orang tadi sudah terdengar bising tergelak sakan setelah mengetahui motok pakcik baharom tidak rosak cuma lupa isi minyak sahaja )

Mekanik : " Tak apa...tak apa saya tarak ambil hati pun...u jangan risau lah...kalau ada 100 pelangan seperti u ah...saya betul-betul susah woo...lain kali cuba cek dulu apa masalah berlaku jangan cepat mahu marah orang, cakap yang bukan,,,nah ambil kunci motor saya pegi beli minyak...haiyo..."

Pelangan : " Tolong maafkan pakcik ah kaw...saya silap...

( Pak cik baharom bergegas keluar dari kedai ah kaw dan pergi membelkan minyak motor nya )

# Semoga kita mendapat pengajaran dari cerita ini tadi, di ingat kan sekiranya terdapat masalah-masalah kecil yang berlaku seperti ini kita harus tenang dan cuba mengenali puncanya dan di mana masalah berlaku bukan bertindak melulu memarahi orang. Bukan letih dapat malu pun dapat dari pada cerita ini tadi. Ini adalah kisah rekaan saya sahaja , tidak kaitan langsung pada orang lain hanya sebagai hiburan dan pengajaran semata-mata . Moga terhibur...

No comments :

Post a Comment