03 January 2013

Manfaat Daun Pisang Untuk Ikan Keli

Kuala Kubu Bharu : Barangkali ramai yang tidak tahu akan manfaat " Daun Pisang Untuk Ikan Keli " atau mungkin ramai yang tahu akan kegunaannya tetapi tidak dikongsikan di Ruang Maya ini. Mungkin juga ia adalah Rahsia para penternak ikan keli dan di simpan dari " Generasi " ke generasi sebagai ilmu warisan dari nenek moyang kalangan Penternak Ikan keli.

Untuk kali ini saya nak kongsikan akan manfaat kegunaan daun pisang ini yang mana saya sendiri memperolehi pengetahuan ini secara tidak sengaja dan tidak di sangka-sangka dari saya bertapa hebatnya tumbuhan ciptaan tuhan ini.

Isinya kita makan untuk dijadikan " Pelawas " untuk sistem pencernaan " Perut " agar tidak terkena sembelit dan mudah mengeluarkan tinja manusia agar tidak mudah terjadinya penyakit " Buasir " akibat dari sembelit.

Batang pisang juga digunakan untuk menghilang kandungan " Kimia " dalam Kolam Simen seperti cecair kapur bagi memudahkan kerja-kerja memplaster kolam simen kita. kalau tidak ada Kapur agak sukarlah untuk melicinkan permukaan kolam simen kita nanti.

Namun begitu batang pisang amat meluas digunakan bagi di negara " Jiran " bagi tujuan penghasilan " Bakteria Hidup " yang dikenali " EM4" iaitu Efektif Mikroganisma generasi ke 4. EM4 yang terhasil dari batang pisang ini amat berguna penggunaan nya ia bertindak meleraikan kandungan organik didalam air ternakan ikan air tawar. Dikatakan dengan kandungan seberat 125ml sebesar botol 100 plus boleh dijual dengan harga sekitar Rm 25 sebotol.

EM4 ini juga membantu mencantikan " Bulu Arnab " peliharaan penternak arnab. Selain dari pada itu EM4 ini juga membantu menyuburkan tanah pertanian dan menghijaukan tanaman para pertani.

Perkongsian saya pada kali amat berbeza dari perkongsian saya di atas, untuk makluman para pembaca/penternak dan pengunjung, daun pisang berfungsi menghisap kandungan minyak di dalam kolam penternakan ikan keli saya, segala kandungan minyak palet dan rebusan perut ayam kolam induk keli saya telah di hisap oleh daun baru pisang yang baru saya tebang dan saya campakan ke kolam hanya tidak sampai  2 jam, segala kandungan minyak lebihan makanan yang tidak habis di makan oleh Induk Keli saya telah diserap oleh daun pisang tadi. Lihat gambar dibawah ini :


Gambar ini menunjukkan daun pisang mula saya masukkan ke dalam kolam induk ikan keli saya lihat lagi gambar di bawah ini,


Setelah hampir 3 jam saya lihat terdapat tompok-tompok kandungan lemak rebusan perut ayam dan palet melekat di daun pisang tersebut dengan banyak seperti buih sabun mandi. Daun pisang ini telah menyerapkan kandungan minyak tadi, perhatikan gambar di bawah ini.



Lihat gambar ini, bertapa banyaknya kandungan lemak telah terkumpul pada daun pisang ini, yang menghairankan saya kandungan lemak tersebut hanya melekat di bahagian atas daun pisang sahaja, manakala di bahagian bawah daun pisang tidak terdapat sedikit pun kandungan minyak ini.


Kandunga lemak yang bewarna putih seperti buih sabun ini berkumpul di atas daun pisang ini, 6 helai daun pisang yang saya letak tadi kesemuanya mengandungi cecair seperti ini. Agak-agak ini lah sebab mengapa orang tak suka makan ikan keli yang di berikan makan rebusan perut ayam. 

Ternyata ikan keli memang hebat dan boleh hidup air yang mengandungi kandungan lemak yang tinggi, untuk makluman para pembaca sekalian kandungan lemak ini hanya terdapat di dalam kolam induk keli saya sahaja. Induk-induk ikan keli ini perlu makan makanan mempunyai kandungan Protien yang tinggi bagi menghasilkan telor-telor ikan yang berkualiti dan jumlah jadi rega sehingga puluhan ribu ekor.

Ikan keli adalah haiwan jenis Canibal yang memakan daging memerlukan makanan kandungan Protein yang tinggi bagi mematangkan "Gonad Telor Ikan Keli ".

Banyak lagi manfaat daun pisang kita tidak ketahui, barangkali ia boleh di ekstrak di jadikan pil kesihatan bagi memulihankan " Darah Tinggi" kerana ia menyerap kandungan " Lemak " kajian perlu di lakukan ke atas daun pisang.

Selain daripada itu kandungan air di dalam kolam induk keli tadi menjadi jernih kekuningan dan amat menyihatkan ikan dan meningkatkan " Nafsu Makan " ikan keli disamping dapat menghindari penyakit terhadap ikan-ikan keli ini.




3 comments :

  1. Terima kasih di ats prkongsian yng sangat bermanfaat ini.

    ReplyDelete
  2. Baru beberapa hari lepas seorang doktor alternative memberitahu utk membaluti kaki pesakitnya dgn daun pisang yg disapu minyak kelapa dara dan dilayur pada api...balut n ikat pada sekeliling kaki dari tapak ke betis...ikat dgn tali dari pokok pisang jugak...sebelum tido..menafaat utk kaki bengkak edema, cancer, buang toksik...dll. Elok jugak buat bungkus ikan, daging utk simpan dlm freezer. Klorofil tu bagus utk ikan, daging. Jgn guna plastic atau bekas plastic..ditakuti.bahan kimia yg bahaya utk kesihatan akan diserap oleh ikan, daging...

    ReplyDelete
  3. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete