05 January 2013

Kaedah terbaru menyembuhkan " Penyakit Gaot"

Kuala Kubu Bharu : Berita baik buat pengidam penyakit Gaot " Urik Asid " yang mana terdapat satu kaedah yang mana boleh menghilangkan asid urik secara sedikit demi sedikit sehingga sembuh sepenuhnya melalui senaman.

Untuk kali ini saya kongsikan satu penemuan kaedah rawatan melalui senaman yang di panggil " Berbasikal "
maksudnya dengan hanya bersenaman mengayuh berbasikal setiap hari dikatakan boleh mengeluar asid urik di dalam tubuh kita.

Ini telah terbukti berkesan dari pengakuan seorang " Otai " yang dulunya mengidap gaot kini telah sembuh dari penyakit itu sepenuhnya, sebelum ini beliau yang sibuk bekerja tidak dapat menjalankan aktiviti kecergasan kerana disebabkan kerja namun setelah " Pencen " beliau mula membeli sebuah basikal untuk mengisi masa lapang sambil bersenam setiap petang, beliau mendapati sejak melakukan senaman di setiap hari dapat mengurangkan asid urik melalui peluh yang keluar dari tubuhnya seperti serbuk seakan garam putih halus itu.

Pengakuan beliau yang mendapati telah beransur sembuh dari penyakit gaot itu menjadi buahan orang ramai di sekitar hulu selangor dan telah menyedari orang ramai bertapa pentingnya menjaga kesihatan dan menjalankan aktiviti bersenaman dalam kehidupan.

Kini masyarakat di sekitar hulu selangor telah ramai yang membeli basikal jenis mountain bike itu bersenam setiap petang selepas waktu kerja dari " Pekan Kuala Kubu Bharu hingga ke " Empangan Sungai Selangor " yang dikuala kubu sendiri terdapat trak berbasikal yang indah, setiap hujung minggu boleh dapat dilihat ramai orang menyusuri jalan ke " Gap Bukit Fraser " bersenam sambil beriadah.

Orang dari luar Kuala Kubu Bharu juga datang kesini dengan berbasikal hingga ke gap bukit fraser sambil beriadah, terdapat juga pelancong-pelancong dari luar datang kesini untuk berbasikal hingga ke bukit fraser.

Cuaca sejuk di bukit fraser telah di banjiri oleh penggemar-penggemar berbasikal seluruh dunia dan dapat dilihat kehadiran mereka di setiap hujung minggu. Bukan itu sahaja air sungai yang begitu sejuk telah menambat para pelancong dan masyarakat setempat untuk bermandi manda menghabiskan aktiviti di hujung minggu apatah lagi sekarang sudah tiba musim panas.

Diharapkan semoga artikel kali ini dapat membantu menyebuhkan kawan-kawan kita yang mengidap penyakit gaot ini insyaallah, kita harus cuba beriadah seperti ini agar tuan/puan sihat sepenuhnya.


No comments :

Post a Comment