28 September 2012

Kebaikan & Keburukan Permainan PC GAME

Melalui kajian ini saya perolehi adalah berdasarkan pengalaman saya sendiri ini kerana saya juga seorang yang gila akan permaian PC Game mahupun Game Online sehingga ke hari ini jadi sedikit perkongsian dari saya ini akan memberikan faedah kepada semua.

Rasa-rasanya semua orang tahu apakah permainan pc game yang saya maksudkan ini, terdapat jutaan permainan game yang telah dibangunkan dan terdapat pelbagai software game yang ada dijual dipasaran termasuklah yang " black software " pun ada.

Pergi sahaja di gedung membeli belah di malaysia anda sudah boleh membeli di sana, bukan itu sahaja kini di internit juga anda boleh download game-game kegemaran anda.

Syarikat-syarikat telifon bimbit juga turut menyediakan permainan Game di telifon bimbit keluaran mereka yang percuma dan ada juga yang berbayar turut disedikan.

Kini kita tidak dapat lari dari menghadapi " Permainan Game " namun adakalanya terdapat perlbagai kebaikan dan keburukan dalam bermain game ini.

Kini di Laman sosial seperti Facebook juga ada disediakan pelbagai game, ada main masak-masak, game berkebun dan tanam-tanam boleh kita main. Namun dalam keadaan kita tidak sedar terdapat 2 jenis kebaikan dan keburukan yang tersirat yang jarang-jarang orang ketahui, manakan tidaknya sebab terlalu syok bermain "GAME ONLINE"

Zombie Game Online

Chess Game Online




Disini saya akan bahagikan dua buah tajuk iaitu :

a. Kebaikan Permainan PC GAME.
b. Keburukan Permainan PC GAME.

 KEBAIKAN

1. Dapat menenangkan jiwa sewaktu kita menghadapi banyak masalah,tekanan.
2. Sakit Kepala akan beransur kurang semasa,sewaktu dan selepas kita main game online ni.
3. Tidak akan rasa nak merokok semasa main game online, maybe boleh berhenti merokok.
4. Panas Baran beransur kurang ketika fokus dalam game yang kita mainkan mahupun secara online.
5. Menguji Minda dalam berbagai puzle yang disediakan oleh game tersebut.
6. Berdisplin dan lebih berhati-hati dapat disemai dalam kehidupan kita.
7. Dapat Networking yang begitu ramai dan berkenalan dengan masyarakat luar sana.
8. Kalau di Bulan Puasa tak akan rasa lapar sebab Melekakan.
9. Dapat mengurangkan aktiviti yang tidak di ingini dan menyalahi undang-undang.
10. Akan bertambah pakar IT negara.

KEBURUKAN

1. Banyak kes ponting Sekolah.
2. Banyak Kes kecurian berlaku.
3. Aktiviti merokok menjadi jadi dikalangan budak-budak sekolah apabila berkunjung ke Pusat Cyber.
4. Tidak dapat mengawal diri sendiri hingga hilang tumpuan untuk belajar.
5. Ketagihan dalam Permainan Online Game.
6. Melekakan dan Asyik.
7. Lupa segalanya semasa leka bermain game online.
8. Cepat naik marah sekiranya diganggu semasa leka bermain game.

Ini adalah sedikit maklumat yang saya tahu akan kebaikan dan keburukan bermain game online, ini adalah pengalaman yang saya tempuhi sewaktu bermain game online, namun sekiranya ada yang salah saya kongsikan, saya mohon maaf berbanyak, ini adalah sekadar perkongsian melalui pengalaman yang saya ada.

Diharap agar aanak-anak  dapat di awasi selalu sewaktu bermain game online agar tidak leka akan perlajaran. Terdapat juga game-game porno disediakan di internit, awas!! jangan sampai diketahui oleh anak-anak kita, ini akan merosakkan agama,bangsa dan negara.

Mungkin ada lagi perkara yang belum sempat saya ceritakan disini jadi apa kiranya berkongsi di bahagian komen di bawah ini, sekian terima kasih.


1 comment :

  1. ROBLOX is powered by an ever growing player base of more than 300,000 creators who generate an infinite variety of highly immersive experiences.

    These experiences range from 3D games and competitions, to interactive adventures where players can take on new identities discovering what it's like to be a dinosaur, a miner working a mine or an astronaut out in space.

    ReplyDelete