13 July 2012

Ular Kayu takutkan Katak di Kolam IKan Keli / Lele Sangkuriang.


13.07.2012 Jumaat.

Kuala kubu Bharu - Hai apa khabar semua, pada hari ini saya nak kongsikan ilmu baru iaitu bagaimana nak menakutkan katak supaya tidaka lagi datang ke rumah atau juga datang ke kolam penternakan ikan anda.

Kehadiran katak-katak ke rumah anda membuat kan anda takut dan jijik melihat aksi nya yang mengerunkan buat kalangan wanita yang memang takutkan katak ini. jadi selepas ini pastikan anda membeli sejenis ular mainan yang di perbuat dari kayu yang di jual di kedai mainan kanak-kanak.



Ulat mainan ini anda letakkan di tepi setiap pintu rumah anda, apabila katak mahu datang ke rumah ia akan takut untuk masuk melalui pintu rumah anda selepas ini, jadi kehadiran katak datang ke rumah masuk melalui pintu dapat dikurangkan.

Tapi awas sekiranya keluarga kita menghidap sakit jantung panduan ini tidak perlu lah di gunakan takut ada yang mati terkejut pula melihat seekor ular berada di tepi pintu rumah nanti.



Namun apa yang nak saya kongsikan pada hari ini ialah formula ini anda boleh gunakan sepenuhnya oleh pertani atau penternakan ikan yang tidak mahu kolam ternakan mereka dipenuhi katak, telor katak atau berudu katak.

Kehadiran katak-katak ini menganggu kolam ternakan ikan anda, air yang bersih untuk kita gunakan untuk menternak ikan kini dipenuhi katak jadi kita banyak menghabiskan masa membersihkan kolam setiap hari. Penternak mungkin mendapat kerugian dari segi masa, tenaga dan wang.



Idea ini saya dapat sewaktu saya menternak ikan di kolam dahulu, kehadiran mereka telah menganggu aktiviti perniagaan saya walaupun pintu telah saya tutup sepenuhnya tapi ada pula katak yang memanjat dinding kolam ini menambahkan lagi masalah pada saya.

Harga seekor ular kayu ini pula tidak lah mahal hanya sekitar Rm 2 seekor buatan negara china. selamat mencuba.



No comments :

Post a Comment